Böjtölni szeretnék Uram. Mert tudom, a Te ajándékod nekem a Böjt. Azt, hogy mire van szükségem, azt mindig jobban tudod nálam. Most éppen a Böjtöt adod. De mi is a Böjt? A Böjt, más szóval aszkézis ,egy görög szó, ami azt jelenti gyakorol; ( az emberi természet alacsonyabb rendű erőinek módszeres megfékezése a lélek tökéletesedése érdekében.) A szó jelentésea görögöknél (Platón, Thuküdidész, Xenophón): testgyakorlás, gimnasztika és atlétika;átvitt értelemben erkölcsi és értelmi erőfeszítés a bölcsesség és az erény megszerzéséért.
A Szentírásban egyszer fordul elő (ApCsel 24,16), rokon fogalmai az önmegtagadás és a virrasztás. Az egyházban a III.századtól Alexandriai Kelemen és Origenész révén honosodott meg. Azt is írja a meghatározás, hogy az aszkézis módszeresen és fokozatosan növekvő erőfeszítés azért, hogy minél jobban hasonlíthassunk Jézusra. Testgyakorlás, mintha sportolók lennénk. Csak a mi pályánk, ahol edzünk nem a tornaterem, hanem az élet.
Böjtölni szeretnék Uram. Mert tudom, a Te ajándékod nekem a Böjt. Azt, hogy mire van szükségem, azt mindig jobban tudod nálam. Most éppen a Böjtöt adod. Böjtben vannak teendők, illendő és tiltott dolgok. Böjtben magunk felé fordulunk. Az a teendő, hogy keressük és kövessük Krisztust, olvassuk a Bibliát. Böjtben nem illik lakodalmat tartani. Nagypénteken, nagyszombaton dorbézolni, bulizni. Van, aki Böjt első vasárnapján fekete ruhában megy a templomba. Böjt kezdetén hamuval keresztet rajzolnak a római katolikus templomban az emberek homlokára, és emlékeztetik őket, hogy bűneink miatt porrá leszünk. Hát ennyire lesújtó, önmarcangoló időszakot jelentene? Az esztendő egy kilencedét jelentő intervallum ilyen gyászos legyen?
Ebben a formában van szükségünk Böjtre, amit valóban jelent. Szembesülésre, alászállásra. Éppen 40 napnyi időre, és ebben a formában van szükségünk, hiszen azért tartjuk távol magunkat, mert amúgy is adódnak az életben nehézségek, így hát eleve elutasítjuk. Komor, bezárkózott, lehangoló állapot kinek kell?
Sokkal jobb böjtölni, megismerni önmagunkat, és mélységek mélységét a Krisztus által, a kereszthordozást, a szenvedést Isten Fia által. Sokkal jobb böjtölni, és beazonosítani önmagunkat, beazonosítani a rosszabb énünket, a szégyellt oldalunkat, abban a böjtben, aminek van kerete, amiben benne van a kísérés, mint a hirtelen ránk zúduló fájdalommal, lelki szenvedéssel egyedül megbirkózni. Böjt, felkészítés az életre. Böjt a vállalás ideje. Hát mit él át Jézus? Milyen lelki munkát, testi küzdelmet ismerünk meg az evangéliumokból? Böjt a vállalás ideje. Böjtben minden kudarcot fölismerhetek. Minden fájdalmat vállalhatok. Böjtben Isten elé mehetek mindazzal, ami nekem nem sikerül. Vannak gyenge pontjaim. Böjtben az a jó, hogy van idő önmagamra. Nem kell cicomázni magamat, hiszen az lehetek, aki vagyok.
A kínok mélységének felismerése. És ami miatt az ember szíve szerint akarja a böjtöt, az erősödést a lelki tisztulást, azaz, hogy ilyenkor nemcsak önmagunkat látjuk, azonosítjuk be - Hogy” én nyomorult ember, ki szabadít meg ebből a halálra ítélt testből?”, hanem a Jézusról hallottak prizmaszerűen ragyogják be lelkünket, testünket, hiszen „nincs, ami megújíthat, se mást, se tégedet, csak a Krisztusból tűző, forró, hű szeretet”. Ez a böjt! A legmélyebb titokban, a még ki sem sírt fájdalomban is, a kétségbeesés pillanataiban is Jézus felragyogtatja, hogy van tovább! Őáltala, Ővele, és Őbenne!